16 Mei 2010

Guru Oh Guru~

Assalamu3alaikum wbt...

ustaz abdul rahman

Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah SWT yg menciptakan langit dan bumi. Dan hanya kepada Allah jualah kita akan kembali. Alhamdulillah juga sbb berpeluang menulis even dlm kondisi kesihatan yg kurang stabil. Haihh.. Macam2 berlaku minggu neh=.="

16 Mei... Satu tarikh keramat. Untuk siapa? Insan yg bergelar guru~

Saya bukanlah orang yg pandai dalam bab2 menulis kata2 penghargaan. Jadi penulisan sy mgkin tidak sehebat seperti bloggers, ataw kwan2 yg len. Namun demikian, sy ttap nak tulis. Peduli apa sy kalo dikatakan tulisan sy loppek ataw cap ayam, yg penting sy mmg menghargai guru2 sy!

 ustaz wan mahmud

Apabila terkenangkan kembali zman2 persekolah dahulu, perasaan sy bercampur baur. Ada gembira. Ada sedih. Kenapa? Sy bukanlah pelajar yg hebat, bukan pelajar yg berbakat, bukan pelajar yg baik. Kadang-kala biadab. Tetapi sy masih dikurniakan dgn guru2 yg amat penyayang. Tak henti2 menasihat saya bila saya tersalah jlan. Namun masa dizaman skolah, ego sy tinggi. Amat sukar nak terima nasihat. Kadang2 je trima. Mgkn ada guru yg terasa dgn tindakan sy sblm ini. Jadi, ayat pertama sy untuk hari guru adalah "Maafkan segala salah dan silap saya".

cg razi

Guru pertama dlm hidup saya, of course, my parents! Thx for everything! Mereka yg mengajar sy berckp, berjalan, mengira basic matematik, memasak, dan mcam2 lagi. Tanpa basic ni, mmg sy takleh belajar sampai tahap skrg. Masih sy teringat, masa belajar kat tadika al-husna. Sy menangis sbb tak dapat tulis huruf G. Nak eja GIGI [homework]. Tapi susah nak tulis huruf G. Mamalah yg pegang tgn sy dgn tgnnya yg lembut, membantu menulis huruf ini.. Huu..

Kemudian, di tadika, sy juga diajar mengenal benda2 basic.. terima kasih cikgu2 tadika.. bukan mudah nak jaga sy masa tu. Buas! Sy dulu masa kat tadika, digelar arnab. Sbb sy suka gigit org=.=" Masih teringat, sy gigit mmber saya sampai berdarah tgn dia=.=" Ganas kan?

ustazah zaharah

Di alam skolah rendah, menjadi ketua kelas ketika darjah satu=.=" haha.. lawak je. Last2 ketua kelas yg kena denda sbb main hujan=.=.. Masa ni, sy belajar mmbaca dgn laju.. masa dlu dah bleh baca, tapi tak laju. hehe.. thx cg2 skola rendah. Teringat juga sy kena denda dgn seorang cg tu, sbb sy n kawan2 mmbuat "senaman vitamin C". Sukati je bg nama ni=.=". Caranya, wat line melintang sambil peluk kawan2 masa nak nek tangga. Then naik tangga sambil melompat2. mmg bunyi cam kawad=.=" terus kena denda. Tak lupa juga dgn main pemadam. Siap kena gigit pemadam, then dilelong ke kelas len=.=" nakal betol. Tapi cikgu2 ttp sabar mendidik kami. Terima kasih byk! Ilmu yg diajar, mmg sy tak lupa, insyaAllah.. [sbb skola rendah pnye ilmu, smua basic in life pnye.. yg mmg guna hari2]

cg zura halina

Di alam skolah menengah pula, lagi byk... haha.. dah kata, sy bukannya pelajar yg bek. Pnah dikejar dgn seorang ustaz.. beliau dah jadi PK KO skrg.. Sbb apa? Masa tu, kami diarahkan untuk mengangkat kerusi2 yg dah rosak ke satu tempat. Bila dah angkat smua2, sampai kat stor [rasanya], ttba rasa nak rosakkan lagi krusi2 yg sedia ada rosak tu. Dalam pkiran kami masa tu, alang2 dah rosak, masa ni la nak menjahanamkannya lagi. [budak baek jgn tiru!] Maka sy dan kawan2 merosakkan la lagi kerusi2 tersbut. Tiba2, kawan2 sy smua lari.. sy ingat mereka just nak cepat kembali ke kelas. So sy berlari anak je dari blakang diorang. Tiba2, tgn sy direntap. Cikgu!! haha..  "Awak nak lari ke mana, hah?!" kantoi=.=" huuu.. byk lagi...

cg sapinah

Tak lupa juga, cikgu2 yg tak jemu2 menasihati sy yg seringkali tersilap langkah. Bila dah masuk alam university, kerap kali terpk apa yg cg ckp tu.. mmg btul.. tapi nak wat camana, zman tu, ego tinggi.. maafkan saya, cg.. Tak ketinggalan juga, cg2 yg memprotect sy.. ada la kesnya.. tp dibela.. byk sgt kalo nak cerita satu2.. masa sy sakit, ada cg yg amik berat. Macam2 la. Ttg ilmu, tak dpt dinafikan juga, byk cg2 di skola menengah mengasah ilmu yg dah diajar oleh guru2 skola rendah. Maka, kalo tidak diasah smua2 ilmu tersbut, mgkin sy tak mampu nak amik bidang perubatan ni.. Terima kasih, cg! Bukan saja dari segi ilmiah, rohaniah juga dididik dgn baek [cuma sy je yg tak bek=.=]. Ustaz2 yg mengajar ttg alquran, ttg tafsir, ttg palestin, ttg tokoh2 islam.. terima kasih.. smua tu penting!

cg samihah

Jadi, kesimpulannya, tak kira sehebat mana pun manusia, setinggi mana pun darjat, sebesar mana pun kuasa, mestilah bermula dgn insan bergelar GURU~ jgn jadi lupa daratan. We're nothing without them! Terima kasih, cikgu2 yg pernah mengajarku~ Bukan nak riak, bukan nak dibanggakan... Tidak pernah sy lupa mendoakan kalian smua setiap kali lepas solat... Cuma ini yg sy mampu.. Sy bukanlah sehebat Saidina Umar Al-Khattab, yg mana sanggup menjadi hamba untuk org yg mengajarkannya walaupon 1 perkataan.

ustazah rahimah dan ustazah maznah

Semoga kalian, guru2ku, meneruskan perjuangan kalian yg mulia tersebut. Hanya Allah yg mampu membalas jasa2 kalian~ Allahu y36eekom alf 3fyeh! Semoga sentiasa diredhai Allah SWT~ Slamat Hari Guru!

P/s: maaf lah cg2 skola rendah n tadika.. sy takde koleksi gambar masa tu TT_TT [maaf juga sbb tak letak smua gambar cg2.. yg ni je yg ada]

~Wallahu a3lam~

5 ulasan:

Wanie Azeera berkata...

boleh tahan, nakal hhehehe

Imran Yazid berkata...

weh ko neh memang jahat bebenor la.

JaQ berkata...

wanie:
nakal zman skola normal la..

imran:
ni baru sket.. tak cite lagi yg len.. byk ag.. hahah >:)

-atirah- berkata...

uish..so nakal...kui33
cntek header..jeles3 (><)

JaQ berkata...

atirah:

nakal itu kenangan~ so, sila la jadi nakal2 masa skola.. da besar takleh da =P

trimas atas pjian.. tp jgn jeles ye?