26 April 2010

3 Golongan Manusia

Assalamu3alaikum wbt

Alhamdulillah.. Bersyukur kepada Allah swt, dgn segala puji-pujian yg layak bagiNya, kerana masih diberi peluang untuk menulis. Even bukan ramai pon yg baca, tapi mudah2an, ada manfaatnya. Em, dah lama tak update.. biasa la.. exam oriented. Setelah merasai kesakitan [pedih woo] masa exam HLS, cuba nak bangkit balik masa exam CVS.. Alhamdulillah, better than HLS.. hehe.. pape pon, macam kata sorang mmber sy yg bernma Khamis, "roseb aw naje7, qol al7mdulillah.. kol men robbena, 97?" [Gagal ataw berjaya, sebutlah Alhamdulillah.. smua dari Tuhan kita, kan?]

Okay.. Kembali smula kepada topic.. Dalam kehidupan kita sehari-harian ni, kita takkan lepas dari jumpa 3 golongan manusia ini.. sapekah mereka? hehe.. tertanya-tanya? Sblm saya bgtaw, mari nak cerita sdikit ttg kesah Bani Isreal..

Allah SWT berfirman:

Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik. [7:163]

Di katakan, tempat itu bernama Ailah, antara Mesir dan Madinah. Ha.. nak di jadikan crita, sbgaimana kita tahu, hari sabtu adalah hari ibadah bgi kaum ini.. mereka dilarang menangkap ikan pada hari tersbut. Hanya beribadah je.. Maka, Allah menguji keimanan mereka, dgn menjadikan ikan byk masa hari sabtu je.. sampai dalam al-quran, menggunakan perkataan [syurro3a] yg mmbawa maksd berduyun2 terapung diatas air dgn byknya.. maka, adalah satu golongan ni, berfikir, "knp masa hari len takde ikan? hari sabtu je byk?" Pastu syaitan pon ape lagi, teruslah menjalankan modus operandis mereka.. Secara mudah, mereka pon terpedayalah.. pegi la juga menangkap ikan pada hari tersbut.. Disebabkan mereka melanggar perjanjian ini, jadi lah mereka kera yg hina...

Firman Allah swt dalam 2 surah berbeza:

Maka setelah mereka berlaku sombong takbur (tidak mengambil indah) kepada apa yang telah dilarang mereka melakukannya, Kami katakan kepada mereka: Jadilah kamu kera yang hina. [7:166]

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: Jadilah kamu kera yang hina. [2:65]

Haa.. demikian lah kesahnya.. dan, actually, dalam kesah ni, sblm mereka nak wat projek tangkap ikan hari sabtu tu, ada kesah laen juga.. hehe.. iaitu benda yg berkaitan dgn tajuk.. Ada la 3 golongan..

  1. Golongan yang melanggar perintah Allah.
  2. Golongan yang menasihati golongan pertama iaitu yg melanggar perintah Allah.
  3. Golongan yang tidak melanggar perintah Allah, ttpi hanya berdiam diri.
Golongan 1st tu, golongan yang terpedaya... pastu dtg la satu golongan iaitu golongan 2nd.. Diorang menasihati la geng2 yg nak tangkap ikan ni.. tapi tak makan gak.. pastu, datg glongan ketiga.. Golongn 3rd ni pg kat golongan 2nd, tnye, "Weh, asal korang nasihat gak kat mereka tu? Allah dah janji mereka kena azab yg dahsyat!" Haa.. ttpi, apa golongan 2nd jawab? mereka jawab, "Takpelah.. biarlah usaha ini jadi satu dakwah kitorang kepada merka.. at least, ada la alasan ak kat Tuhan korang [Allah] nnt.. dan mudah2an mereka takut nak wat dosa [bertaqwa]". Sebagaimana Firman Allah SWT:

Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat? Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: (Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu dan supaya mereka bertakwa. [7:164]

Jadi, apa significantnya kisah ini? Sekarang pon, ada je 3 golongan ni.. Kita nak masuk golongan yang mana? Hopefully, kita masuk golongan 2nd.. insyaAllah.. Sebab ape? Kalo tgk dalam kisah ini pon, akhirnya golongan 2nd ni terlepas dari azab Allah.. hanya sbb mereka menasihati golongan 1st ni! Firman Allah SWT:

Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka). [7:165]

So, beruntunglah golongan yg mencegah kemungkaran ni.. btol x? Usaha la cegah selagi terdaya.. At least, kita ada usaha kita sndiri untuk mencegah kemungkaran.. Dan bila kita ditanya di akhirat nnt, kita ada jawapan kita.. btol x?

 Btw, sbnya, kalo kita tak jalankan amar ma3ruf nahi munkar ni, bahaya gak.. sbb, azab Allah bukan shaja kena pada golongan yg wat zalim je.. golongan yg tak buat pon kena gak.. pecaya x? Mari kita tgk firman Allah dalam surah al-anfal:

Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya. [8:25]

Hmm.. sbnya, post sy buat ni, berikutan dgn sy ada dgr, ada yg tanye, "Apakah hukum da3wah pada zaman skrg?" So, pandai2 la... sy takmo jawab direct.. Dan juga, kerana sy sdih melihat rakan2 yg sama2 menuntut ilmu masa kecik2 dlu, yg mana berlaku perubahan ketara pada mereka.. yg laki dgn start Dye rambut, berpelukan dgn bukan mahram.. yg pompuan dah mula free hair.. ntah camana sy nak nasihat diorang.. sy takot azab Allah kena kat kami smua.. huhu TT___TT

Dan sy mahu kasi satu kronologi yg menggambarkan da3wah:
Dalam satu kapal, terdapat 2 penumpang... satu penumpang di bahagian atas, satu lagi di bahagian bawah.. Sekiranya golongan yg dibahagian bawah ni nak try tebuk lubang kat bawah kapal tu, apa yg akan berlaku sekiranya golongan yg dduk kat atas wat2 taktaw? Smuanya akan tenggelam... Dan sekiranya golongan kat atas tu mencegah, kesmuanya akan selamat..

Akhir kalam, marilah kita sama2 mendoakan agar mereka2 yg sudah tersasar dari jalan sebenar, kembali ke pangkuan jalan.. Dan kepada para da3ie, jgnlah kita berfikir buruk sgt terhadap mereka.. kita taktaw kita macam mana pd masa hadapan, dia macam mana nnt.. ntah2 mereka yg tersimpang ini, lebih baik daripada kita pada masa akan datang.. So, jgnlah kita kutuk2 sgt mereka... tidak bergaul dgn mereka..bergaullah.. untuk da3wah! [sorry to say, tapi sy nmpak, golongan yg baek sllunya suka melekehkan golongan2 yg tersimpang ni.. mereka nak je kembali.. tp mereka rasa pandangan mata korang seolah2 menghina mereka.. sy pernah jadi jahat.. sy taw camana rasanya] Sama menuju ke arah Mar'9otillah, insya-Allah!

~Wallahu a3lam~

3 ulasan:

Layyinul Harir berkata...

salam Ziarah...

wm kronologi 2 hdis nabi kan..??gud2.. kronology yg tpat! =)

em btol 2... org yg baik sllu kutuk2 org yg jahat..huhu kdg2 sdih gak..[btw,ili mixed jahat+baik..hihi].. sbb 2 ili lbih ske b'gaul dgn org yg diowg aggp "jahat"..sbb rse lbih frendly..n more openmided... happening je...
tp bg ili la..org yg btol2 paham ukhuwah 2 ape..dia tidak akn m'beza2kan kwn die same ad kwn die 2 baik atau pn jahat...
mksudnye..kwn dgn sume org la..kui3
so,sama2 m'capai mardhatillahNYA..iAllah..ameenn!!=)

JaQ berkata...

ili:
wa3alayk salam si penziarah~

yep.. kalo benar kita syg kawan kita, mengapa kita biarkan dia terkapai2? Kalo benar sygkan kawan2 kita, kita nak kita sama2 masuk syurga Allah bersama-sama.. insyaAllah.. btw, aah.. kronology tu diambil dari inti pati hadith.. sbb tak ingat scara tpat hadith tu.. tu jadikan kronologi.. nway, thx ziarah!

-atirah- berkata...

salam..
err..yg kat blog ana tu..
gambar tu ana yang letak.tapi
kalau enta jadi member oggix tu,,enta boleh letak sendiri gambar..
sekian saja tazkirah kita hari ini..
wassalam~~