13 Jun 2011

Pandangan mata masyarakat?

 أبدأ باسم الله والرحمن وبالرحيم دائم الإحسان
فالحمد لله القديم الأول الآخر الباقي بلا تحول
ثم الصلاة والسلام سرمدا على النبي خير من قد وحدا
وآله وصحبه ومن تبع سبيل دين الحق غير مبتدع

Assalamu3alaikum wbt...

Fuh, siyesly da lama tak update blog nih. Haha. Bz utk kawin. Anyway, skrg da kat Malaysia. Macam biasala, sampai2 Malaysia, satu perkara yang wajib berlaku pada saya.. cirit-birit =.="

Sejak dari 1st year, balik je Malaysia, mesti kena pnye... tringat ag msa 1st year, sy jadi imam solat tarawih.. tp mama sy panggil saya "imam sakit perut" haha. Sbb asyik sakit perot je. Mungkin perot pon da adapt dengan situasi arab. Keh3.

Btw, dalam dah beberapa kali balik Malaysia, saya da wat beberapa kajian la. Tapi kat kampung saya la. Kajian berkaitan dgn pemakaian...

Jadi, saya penah try pegi solat berjemaah pakai jubah, pakai baju melayu, pakai t-shirt berkolar, t-shirt round neck, jeans, slack... Dan sepanjang pemerhatian saya, bila pakai jubah, mmg kerap la orang offer jadi imam.. Kalo pakai baju biasa2, orang salam gitu2 je.. kalo pakai jeans + round neck, tak salam salam lgsg =.=" Kalo salam pon, dengan muka penuh sinis. Haih.

Maka, lepas da taw benda ni, kalo sy malas nak jadi imam, saya pakai jeans. hahaha. Mmg takde orang tolak la.. Oh,ya.. kat area kampung saya ni, ada 3 surau yg kitorang biasa berjemaah.. Bleh test mcm2 la.

Nway, saya takmo komen ape2 psl ni.. Terpulang kepada pembaca untuk menilainya. Saya tulis je~ kalo nak bersangka baik, bleh guna alasan "uruf dan adat". Mungkin uruf dan adat di sini, mmg camtu. Kalo pegi masjid, kena pakai baju melayu/jubah.. Ataupun budak2 kampung sini yang jenis pakai jeans, tak solat kat surau tu [?] So nmpak pelik [?]

Haha.. Okayla. babai!

p/s: Doakan mama saya ye? Dia baru abes operation [dah 2minggu]. Tapi mcm sakit2 lagi.. entah la.. T_T

~Wallahu a3lam~

Tiada ulasan: