16 November 2009

6 Bulan Kahwin Dah Beranak?!

Assalamu3alaikum wbt...

Alhamdulillah, ada masa menulis lagi smentara baru balik dari kelas. Topik ari ni biasa di bahaskan dalam fiqh. Saje je tulis nak rewind otak sambil2 menyebarkan ilmu.

Okay, sy cuba bagi situasi:

Aminah dan Amin telah berkahwin pada 1 Januari 2009. Namun begitu, aminah telah melahirkan anak pada 15 Jun 2009! Cpat betul?! Apakah pandangan anda apabli mendengar berita ini?

Bile kita dgr berita sedemikian rupa, pertama sekali, kita kenalah bersangka baik. Takleh la kata dia dah zina then kawin untuk cover.

Firman Allah swt:


 Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa... [QS 49:12]

Mmg kena bersangka baik la even perkara yg terok2.. sbb kita taktaw disebalik kebenaran tersebut. Bersangka buruk dgn menyiasat adalah perkara berbeza. Ada yg kata, kalo kita siasat kita bersangka buruk. Laen tu. Kalo dgr berita tak best, seelokkan siasatla dlu. Kalo tak, takot menyesal disebbkan "tindkn bodh" tu sndiri.

Okay, tadi tu smpingan je. Sambung. Bagaimana kita nak taw tmpoh minimum untuk sseorang wanita itu mengandung? 5 bulan? 6bulan? 7 bulan? Ha.. Jawpnnya ada dalam Al-Quran. Kalo tak kaji, mmg tak nmpak la kehebatan Al-Quran ni.

Firman Allah SWT:



 Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. [QS 46:15]

Dan Allah SWT berfirman lagi:


 Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [QS 31:14]

Okay, ape yg korang paham? Dalam ayat surah al-a7qoof ayat 15, dinyatakan tmpoh mengandung dan mmberi susuan kepada anak adalah 30 bulan. Dan dalam surah luqmaan ayat 14 pula menyatakan tempoh susuan adalah 2 tahun ya3ni 24 bulan.

Jadi, kiraan matematik mudahnya adalah:


Tempoh mengandung = 30 bulan - 24 bulan = 6 bulan!

Lihat! Dalam al-quran da ada penyelsainya! Hebbatkan? Ha, jadi dalam kes si aminah tersbut, dia mengandung lebih da 6 bulan tu.. so, kiranya insya Allah anak dia. Dan anak itu sah taraf. Sub7anallah! Dan kalo sy tak silap, dalam medic pon, kadar yg dianggap bayi tu boleh hidup adalah 20 minggu rasanya.. dkat 6 bulan la tu.. [tulis tergesa2]

Okay lah.. stakat ni dlu. Da azan asar. Antara solat yg kena jaga tuh! Jumpa lagi!

~Wallahu a3lam~

4 ulasan:

Musafir diri berkata...

ooo... itu macam kaa...

okok... ko jgn lupe keje abortion utk fiqhmedic... bulan 1 kite gegarkn irbid... ~padehal batch je pon...~~

JaQ berkata...

iA.. tapi ak takleh prepare skrg ag la.. ak prepare raya haji ni iA kalo takde pape halgan.. orait? ak kasi dari sudut medik an? =)

Musafir diri berkata...

aah... tapi prepare skali dr sudut agama... klo x nnti ustaz xtau nak ckp ape...

JaQ berkata...

oo.. insyaAllah =)