20 Mac 2010

Berfikir

Assalamu3alaikum wbt...

Alhamdulillah.. Bersyukur di beri kekuatan untuk menulis.. Selalu time nak tulis, ada keje.. pastu bila keje dah siap, da lupa nak tulis ape.. hehe.. btw, minggu exam adalah minggu yg penat.. huhu.. taktaw knp penat.. takde plak melompat2.. tapi penat otak.. takpe la.. nama pon student..

Antara hobi sy pada masa lapang adalah berfikir.. haa.. berfikir ttg ape? mcm2 la... sbb tu dah beruban kot? hahaa.. [sukati je wat teory sndiri=.=]. Biasanya, sy suka pk ttg ape yg berlaku disekeliling.. for example.. bila kita melihat seseorang yg pandai dalam pelajaran.. mesti terlintas, "wah.. hebbat nye dia ni.. boleh score exam2 yg susah.. otak dia ni pakai komputer ke? huhu.." Pnah terpikir x camtu? kalo sy, sy extend sket lagi... "hmm.. dia dah hebbat.. tapi siapa yg cipta dia sampai hebat camtu? ALLAH. Maka, Allah lah yg plg hebbat! Sbb dia menciptakan org yg hebbat!" SO, sebaik2 benda yg kita pk, biarlah sampai kepada Allah akhirnya.. hehe.. ni contoh la..

Besides, kadang2 sy suka gak wat kajian sndiri.. lagi2 bila jumpe ayat quran yg kata, "Di dalamnya ada petanda bagi org2 yg beriman", "Di dalamnya ad tanda bg org yg memikirkannya"... mcm2 la.. sbb sy rasa, bila Allah ckp camtu, mesti ada sbb.. sy teringin sgt nak taw, petanda ape yg ada tu? hehe.. byk ayat.. tp sy kasi satu contoh la.. kita sama2 pkirkan ek? InsyaAllah.. hehe.. Firman Allah swt:

Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaiton serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman. [QS 6:99]

Dalam ayat ini, kita disuruh perhatikan ketika buah2 tu masa dia berbuah, dan masa buah2 tu masak... sy teringin sgt nak tgk.. tp takde pluang ag.. mgkin ada satu penemuan nnt, sape tahu? Kalo sape2 ada taw something, share2 la ek?

Btw, sy juga ada wat perhatian spanjg sy ddk kat negara arab ni... Sy byk perhatikan la.. org arab dan pelajar malaysia.. dan ape yg sy nampak, org arab yg biasa2 ni, mereka seolah2 ikut sukati dia je dalam bab ibadah.. kiranya, bila kita tgk cara mereka solat, mcm2 style ada.. ada yg sampai maen msg dlm solat?! iskk.. kot ye pon ada mazhab yg bleh gerak byk kali, takkan smpai maen msg? =.= mcm2 hal lagi la.. pastu, bila dalam kes ddk tahiyat.. mmg banyak style la jumpe.. haha.. tapi benda ni bukan benda wajib.. so tak kesal la.. mgkin mereka blaja laen? husnu zon..

Tapi, kalo arab tu tak kesah la sgt.. yg lebih pelik bila berlaku pada pelajar malaysia.. sy ada tgk la.. cara ddk tahiyat akhir.. masa kat malaysia, smua ddk tahiyat akhir scara "at-tawarruk" iaitu cara yg sunnah.. [cara ini melipatkan kaki kiri ke arah kanan,dibawah kaki kanan, punggung di atas lantai, jari kaki kanan dilipatkan ke arah kiblat] rasanya smua taw cana nak ddk tahiyat akhir.. tp, org arab, jrg sgt2 sy nmpak yg ddk cara ini.. normally, mereka ddk secara "iftirosh" pada tahiyat akhir [ddk tahiyat awal]. Pastu, bila dak2 mesia ni tgk arab wat cmtu, ramai yg wat camtu jugak.. hmm.. ntah.. mgkin mereka sakit kaki? ataw mereka ada dalil tersendiri? ataw mereka taqlid? wallahu a3lam.. tp kalo bg mereka2 yg taqlid, ketahuilah, cara ddk yg sunnah, ddk scara tawarruk pada tahiyat akhir kalo mengikut mazhab syafie.. tak caye, try la bukak kitab2 imam syafie.. iA jumpe..

Begitu juga kalo bab menyapu khuf.. anda bleh rujuk pada post sy pada thn lpas.. ada sy tulis scara khas untuk tajuk meyapu ke atas khuf.. sy penah tgk budak melayu, dia pakai stokin, bukan khuf, pastu dia amik wudhu', dia sapu pada stokin dia.. hmm.. camana tu? Kalo berdasarkan apa yg sy blaja, antara syarat2 khuf ini, KALIS AIR.. stokin kalis air ke? lagipon, byk lagi syarat berkaitan dgn khuf ni.. kena berwudhu' dahulu sblm pakai... mcm2 la.. leh rujuk kat sini untuk keterangan lanjut ttg bab ini.. btw, apa yg sy ckp, bila based on mazhab syafie..

Begitu la.. haha.. tajuk berfikir ke tu? Sy berfikir jugak sbnya.. bila tgk org2 yg dinyatakan kat atas ni.. terfikir mcm2... Dia ini beljar dari sape? Ataw hanya taqlid? Ataw mmg dia ada blaja boleh wat gitu?

Berkata imam Al-Ghazali:
Ilmu tanpa amal itu gila, amal tanpa ilmu pula tidak menjadi [tak sah]

Hehe.. btw, byk benda lagi boleh kita pk.. dan mmg byk.. sy suka termenung sbnya.. lagi2 masa ddk sorang2.. pk mcm2 la.. kadang2, masa kita berfikir tu, mcm2 benda kita rasa.. kadang2, sampai rasa satu smgt yg besar.. smgat nak tahu la, smgt nak blaja la.. mcm2 la.. lagipon, dgn berfikir, otak kita aktif.. training otak la katakan~ haha.. gunakan segala pancaindera yg Allah kurniakan sebaiknya.. agar kita tak tergolong dalam golongan yg lebih teruk dari haiwan sbgaimana Firman Allah swt:

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahannam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. [QS 7:179]

Kalo perhati ayat ni btol2.. hati digunakan untuk berfikir? abes tu otak untuk ape? hahaha... pikir2 la sndiri ye? Sy takmo gitaw =P Sekadar itu celotehan sy kali ini.. hehe.. dah lwat pagi ni.. mau tido plak..

~Wallahu a3lam~

3 ulasan:

Layyinul Harir berkata...

salam...

sesungguhnya org yg b'fikir itu adlh org yg sntiase b'syukur...=)

JaQ berkata...

ili:
wslm wbt..

hehe.. knp ckp camtu? nak taw sket? sharing is caring~

Layyinul Harir berkata...

salam..

knpa..??sbb b'fikir itu akn m'buatkan seseorg itu sntiasa b'syukur dgn segala pemberian dan rezeki Allah. dan b'fikir itu juga adlh slh satu care utk kite m'syukuri nikmat Allah.

Allah b'firman: ssghnya dlm p'ciptaan langit & bumi & p'gntian mlm & siang t'dpt tnda2 bg org yg b'fikir. [teka surah pe..?=p]

Dalil lain..Allah b'firman:
"sgghnya jika kamu b'syukur, pasti Kami akn m'nmbh nikmatku kpdmu & jika kamu m'ingkari nikmatku,maka ssghnya azabku amat pedih.."

So,b'syukurlah bg org2 yg b'fikir..

wallahu'alam..=)