27 Julai 2010

"Zikir" Harian?

بسم الله الرحمـٰن الرحيم
...Assalamu3alaikum wbt...

Alhamdulillah, kemudian Alhamdulillah, kemudian Alhamdulillah.Kali ini, mari kita lihat satu situasi. Moga ada pengajaran.

A, B dan C merupakan housemate. Mereka terdiri dari pelbagai bidang yg berasingan. A merupakan pelajar jurusan syariah, B pula pelajar jurusan ekonomi islam, manakala C merupakan pelajar jurusan Kimia. Pada suatu hari ketika mereka berjalan2:

A : Cuba korang tgk mamat tu. Aku dgr la, dia ni depan orang je baik. Blakang2, teruk perangai dia.

B : Eh, ko pon dgr ek cite pasal tu?! Teruk btol kan? Orang macam ni la yang memalukan agama.

A : Tu la. Aku pon hilang la respect kat dia. Ish! Meluat ak tgk dia tuh!

B : Aah. Meluat gile. Nyampah!!!

A : Eh, C.. Asal ko diam? Ckp la something...

C : Hmm.. Korang sure ke brita yg korang dgr tu btol? Aku tak cye la...

A : Ha.. tgk! Ko pon dah tertipu dgn perangai baik yg dia buat2 je tu.. Ko jgn pecaya sgt dgn org camtu...

C : Bukan camtu.. Benda ni kan khabar angin je.. Mana la taw kot2 brita ni salah? Tak pasal2 ko dah fitnah dia.. Lagi pon, kalo betul, tak ke kita dah dikira mengumpat?

A : Ah.. ko ni! Brita yg ak dgr tu dari sumber yg dipercayai! Ko jgn bmbang la. Btol punye.

B : Hmm. Btol jugak kata ko tu, C.. Aku teringat beberapa Firman Allah dalam surah al-Hujurat:


Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. [49:6]


Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. [49:12]


A : Ah, korang ni! Nak ngajar ak plak! Aku budak syariah taw?! Aku lagi taw la pasal2 benda ni dari korang!

C : Ya, aku taw ak bukanlah budak aliran agama macam kau. Tapi salah ke kita saling tgur2? Aku sayang ko. Seorang sahabat sejati, dia akan nasihat sahabat dia. Aku taknak la biarkan sahabat aku buat salah.

A : Cis, bagi lecture kat ak plak. Sahabat konon. Macam la ko tak penah buat cam ak bwat camni! Sama je!

C : Ya, Allah.. Aku dulu mmg penah buat. Tpi manusia kan berubah? Even penzina pon, selepas dia bertaubat, mungkin jadi lebih mulia dari kita. Kan penah dgr kisah seorang pelacur yg bertaubat, kemudian dia melahirkan bermacam2 ulamak?

B : Aah.. Ak rasa bersalah plak.. tapi, C.. Ko tak rasa ke benda dia wat tu teruk? Kita kutuk dia pon, nk amik pengajaran je.. takleh ke?

A : Ha, C! Ko dgr tu? AMIK PENGAJARAN. Lagipon, aku pon rasa dia teruk camtu..

C : Wahai sahabat2ku.. Bukan camni caranya nak amik pengajaran. Byk lagi cara len. btw.. 1st, adakah kita taw peristiwa sebenar? Kalau salah, ko nak ke jadi agen penyebar fitnah? Ko sndiri tahu, fitnah tu lebih dahsyat dari mmbunuh? Kedua, kalau betul pon dia jahat camtu, kita dah dikira mengumpat! Bukan tu sahaja, kita tak taw dia dah bertaubat atau belum? Macam mana kalau dia dah bertaubat? Kita pon taktaw apa akan jadi pada masa hadapan. Boleh jadi kita kutuk2 dia, dia jauh lagi baik dari kita. Tak pon, masa depan nnt, dia jauh lebih baik dari kita. Ada jaminan ke kita nak kata dia akan terus camtu dan kita akan terus camni? Kan lebih elok kalau kita doakan kesejahteraan dia, doakan dia bertaubat kalau benar dia salah. Aku pon teringat ada satu ayat dalam surah yg sama:


Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. [49:11]


B : A'ah ek.. kita sukati je kutuk2 dia.. ntah2 dia lagi baik dari kita.. Kita tak taw...

A : Hmm... btol jugak tu... Ya Allah.. Sepatutnya ak selidik dlu sblm cakap.. huhu.. Aku da wat salah dgn org tu.. Aku menyesal btol... Tetiba ak rasa, aku yg amik bidang agama sndiri melakukan kesalahan camni... Aku rasa ak kena minta maaf dgn org tu.. dan kalau dia btol2 camtu pon, ak still ada wat salah ngan dia T_T

C : Aku pon rasa camtu. Sbb kita dah termengata/terfitnah kat dia.. huhu..

B : Hmm.. siapalah kita untuk menghukum hamba Allah yg lain dengan tuduhan yg tak berasas sedangkan kita juga hamba Allah yg hina lagi berdosa... Astaghfirullah~

A : Terima kasih la, kawan2... korang mmg btol2 kawan aku dunia & akhirat

C : Tanggungjawab kita sbgai sahabat yg bercinta kerana Allah.




Pengajaran:
Siapa lah kita untuk mengata/melevel/mengutuk orang lain? Adakah kalau kita dalam bidang agama, kita da cukup mulia dan baik untuk mengata orang lain? Ada jaminankah kita akan stay baik camni je sampai mati? Begitu mudah lidah tergelincir. Allah takkan mengampunkan dosa manusia dengan manusia melainkan orang yg kita buat salah dgnnya, telah memaafkan kita.

P/S: nak tambah isi pengajaran, leh tambah kat comment.. keh3.. tak larat nak tulis smua..

~Wallahu a3lam~

5 ulasan:

Syariful Bahri berkata...

mantap r jaq (^^)V

teruskan lagi menulis cite² camni..

Layyinul Harir berkata...

Assalamu'alaikum w.b.t.

Cite yg menarik!! lega skit bace cite jaq ni...moga jadi pengajaran wat kite semua...^^, Lagi2 yg belajar agama...insyaAllah..=)

JaQ berkata...

3laikum as-salam~

bahri:
haha.. thx.. ni ttba je ada idea~

ili:
lega sket baca cite ni? knp? smoga ada manfaat kita smua bersama~ ameen~

Layyinul Harir berkata...

yup...entahla..tp biaselah tu lumrah alam...ke fitrah manusia..??ke guane..??hehe wallahu'alam..

ammeeenn!!! ^^,

Fakeh berkata...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

(a) SIFAT 20 - http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
(h) TAJUK KHAS - BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA ASWJ

FAKEH KHALIFAH SAKA